Resum orientatiu d’accions pràctiques que podem dur a terme a l’aula per atendre les alumnes que tenen dislèxia i TDAH:
Què és la dislèxia? És un transtorn d’aprenentatge que afecta a les habilitats implicades en la lectura i l’escriptura. La dislèxia es dóna al marge de les habilitats intel·lectuals.
Què podem fer a la secundària per atendre un alumne amb dilèxia?
- Localització a l’aula. No cal que seguin a la primera fila però si que és convenient que estiguin propers a la pissarra i al professor.
- Vocabulari: es recomanable que treballin el vobulari nou i específic del tema abans de l’explicació a l’aula. Si poden tenir una llista amb temps facilitarem la comprensió.
- Representacions gràfiques: Dibuixos per acompanyar les explicacions i així afavorim la memòria visual. Hi ha assignatures que permeten més que d’altres aquest acompanyament gràfic. Aquests recursos els poden utilitzar durant els exàmens.
- Expressió escrita: si té dificultats de redacció, podem donar l’opció a l’alumne de representar els conceptes de les maneres que els siguin més fàcils: un esquema, un dibuix, una llista. En el cas de les redaccions, fer-ho amb ordinador també els ajuda perquè el corrector els dóna seguretat en el cas de les faltes.
- Matemàtiques: en molts casos es treballen amb colors per diferenciar la informació.
- En el cas de les faltes d’ortografia podem marcar si l’errada és de concepte o bé ortogràfica o tipogràfica.
Què és el TDAH?
Aquest és un transtorn neurològic que es caracteritza per un nivell d’impulsivitat, activitat i atenció no adequats a l’edat de desenvolupament. Pot ser un perfil inatent (tendència a la distracció, estil cognitiu lent, poca atenció i oblits persistents) o hiperactiu amb moviment excessiu, impulsivitat verbal o comportament problemàtic.
Com ho podem treballar?
- En el cas d’una prova escrita, igual que passa amb la dislèxia, també els ajuden els mapes conceptuals, esquemes, imatges.
- Donar llistes de connectors i vocabulari per afavorir l’expressió escrita.
- Localització a l’aula que faciliti el control
- Afavorir activitats procedimentals: parelles, grups.
- Tenir una companya guia: tenir una companya del grup que serveixi de referència per evitar distraccions i dubtes que puguin sorgir.
- Els caldrà més temps per fer deures i per fer els exàmens.