Pensar per aprendre. Aquest és el títol del curs al que van assistir un nombrós grup de professores de l’escola i que va anar a càrrec de Robert Swartz i David Perkins. A través d’exemples i pràctiques docents es van treballar noves rutines i habilitats de pensament per tal de facilitar la comprensió dels continguts i aplicar-los a la vida real. Us deixem algunes de les idees principals de les sessions de Thinking To Learn:
– Aprenem per naturalesa però no parem prou atenció a pensar i a millorar el nostre pensament. Si aprenem a pensar amb encert evitarem el pensament erroni i serem més destres en la presa de decisions. Per això és tan important ajudar els alumnes a pensar amb cura, a fer-se preguntes.
– Què falla en l’educació actual? hi ha passivitat, poca connexió amb la vida dels estudiants i falta visió global. El pensament és superficial, precipitat i sense massa ordre. I per què passa això? perquè no donem prou temps a pensar, solucionem massa ràpid els plantejaments que fan a classe, no tenim paciència a que ho descobreixin sols.
– Convertirem els nostres estudiants en genis? no, i no cal. Entrenar-se al tennis tampoc ens fa guanyadors de Roland Garros. Però sí que un bon entrenament sempre ens fa millors i per això cal entrenar el nostre pensament i evitar la superficialitat.
– Integrar el pensament a les aules millora l’aprenentatge de continguts i millora la qualitat de vida dels estudiants perquè s’adonen que pensen amb sentit sobre temes importants.
– El professor pren el rol de facilitador. Els estudiants poden pensar de manera col·laborativa i fer el pensament visible a través de post-its o de la pissarra.
– El pensament cooperatiu sempre és més productiu que l’individual. Pensen junts com iguals i després expliquen a la resta de grups com ha estat la seva forma de pensar.
– El pensament creatiu ens permet generar idees noves, originals i significatives. El pensament crític ens fa jutjar si una idea mereix ser creguda i compartida.
Com ho podem fer? podem organitzar el pensament a base de preguntes, fent el pensament explícit amb llistes, escriptura, utilitzant organitzadors gràfics o amb diferents activitats:
Activitat 1- The whole object. Imaginem que en comptes de tenir un objecte complet, ens en falta una part. Què passaria si a l’àliga li falta l’ull esquerre? quines conseqüències tindria?
Activitat 2. See-Think-Wonder. En una taula posem per escrit allò que veiem, allò que pensem i tot allò que volem saber de qualsevol tema o imatge que treballem a classe.
Activitat 3- The explanation game. Guess and say why. A partir d’una imatge o obra d’art, cal intentar endevinar què hi veuen i justificar la seva resposta. Una rutina que s’adonen que els fa pensar. Cap resposta és incorrecta si està ben justificada. És important que el professor mai digui que no sinó que ha de parlar en condicional: que passaria si, i si fos possible que… És una rutina de pensament molt accessible on tothom es sent molt lliure
Activitat 4- Step Inside (un pas endins). Posar-nos dins de qualsevol objecte o situació. Cal empatitzar, entrar-hi. Imagina que ets una piràmide i a partir d’aquí com et sents, quines preguntes et faries. Qui m’ha construït? com ho ha fet? Veig el desert, em sento enorme…
Actitivitat 5- Punts conflictius. Agafar un tema que pugui generar controvèrsia i analitzar-ho en quatre parts: fets, valors, interessos i polítiques. Per exemple: addicció a la tecnologia. Què està passant? quins interessos hi ha? Quines polítiques es fan per evitar-ho? Resoldre la controvèrsia no és el punt principal de la rutina de pensament, la importància és la visió global, entendre la complexitat i respectar els diferents punt de vista.
Activitat 6. Fake news. Saber si el que llegim és autèntic o fals. Aprendre a verificar les fonts per apropar-nos als fets. Fer una llista amb l’autor, el contingut i la informació. Contrastar-ho amb altres fonts.
Activitat 7. Know- Want- Learn. Iniciar un tema amb tres columnes on s’apunta què sé del tema, que vull aprendre i finalment què he après. És una guia important pel professor perquè potser allò que volem explicar ja ho saben! cal veure què volen aprendre.
Activitat 8. Walk the week. Centrar-se en allò que hem après, registrar idees sobre el tema i com es connecten aquestes idees amb la resta del que estem aprenent aquella setmana. Això ens permet anar més enllà del tema i fins i tot del vincle acadèmic perquè ho poden transferir a altres assignatures, a la vida o a àrees inusuals.
Aquest és el repte dels professors actuals (Teacher’s Challenge): evitar explicar dient que aquest tema forma part del temari, que sempre s’ha fet o que ho has d’aprendre per superar l’examen. Fer un canvi en el llenguatge perquè l’alumne vegi que el tema té significat per la seva vida quotidiana i que l’ajudarà a entendre el món. L’objectiu és que el professorat pensi en el disseny d’una bona unitat per aprendre a pensar de manera significativa i profunda i que el pensament ajudi a l’alumne entendre alguna fita important del segle XXI.