Autora: Montse Virgili
La Montse Virgili és tutora de P5 i coordinadora de l’etapa d’infantil. Va estudiar Educació Infatil a la Universitat de Vic i després s’ha especialitzat en psicomotricitat terapèutia a la Universitat Rovira i Virgili. En aquesta article ens explica la importància del joc en les primeres etapes de l’aprenentatge.
Fa sis anys que sóc mestra d’infantil. I aquests sis anys tan intensos i apassionants he descobert que els nens i les nenes no han de tenir estones de jocs, ells necessiten i es mereixen viure amb el joc i aprendre del joc.
Per ells el joc és un instrument privilegiat per desenvolupar les capacitats bàsiques, tant pel grau d’activitat que comporta , com pel seu caràcter motivador i per les condicions en què es desenvolupa, ja que aquestes permeten als infants actuar superant-se a ells mateixos, re-elaborar experiències viscudes, interactuar socialment i regular el seu comportament d’acord amb el joc en què participa i tenint en compte els altres participants.
Com ensenyar a Jugar?
No es pot ensenyar a jugar, ja que el joc és innat en els infants, ni intentar pautar-lo o conduir-lo, ja que el joc és per definició una activitat lliure i espontània, sense objectius preestablerts, en la qual nens i nenes són els que en decideixen la durada, les regles, els rols…
L’entorn dels infants han d’oferir temps perquè puguin jugar i espais i materials rics en possibilitats de joc, ja que els nens i nenes jugant aprenen, i, a la vegada, l’observació del joc dels infants permet a l’adult conèixer una mica més quins són els interessos, les seves habilitats i les seves mancances per tal d’intervenir amb el seu desenvolupament global.
L’Escola Camp Joliu afavoreix espais de joc (aula de psicomotricitat, pati, aula, menjador…) on l’Infant de manera espontània expressa les seves emocions i sentiments i on demostra i millora les seves habilitats i els seus coneixements, i tot això dins un ambient de seguretat, creativitat i expressivitat on la mestra observa detalladament sense intervenir directament i regalant dia a dia l’oportunitat a cada infant de créixer globalment respectant el seu ritme.
“Les persones no deixen de jugar perquè envelleixen, sinó que envelleixen perquè deixen de jugar”