Transformació educativa i avaluació com a motor de canvi. Aquests van ser els dos grans temes en els que el professorat de Camp Joliu es va formar el passat 11 de febrer. Les sessions van anar a càrrec de Neus Sanmartí, tot un referent en l’àmbit educatiu per les seves conferències i els seus articles. Us deixem un breu resum de les idees que van transmetre:
- En l’avaluació és important que sigui l’alumne qui es corregeixi. Només pot corregir aquell qui s’ha equivocat. Qui no s’equivoca no aprèn. Hem d’intentar que l’avaluació sigui gratificant per l’alumnat però també pel professorat. I que serveixi per aprendre.
- L’avaluació comporta recollir dades i entendre perquè s’equivoca i el procés de cada alumne. La pràctica de corregir a casa no millora els resultats. El professorat hem d’intentar superar els mites negatius que hi ha entorn l’avaluació.
- Sovint l’alumne sap què cal fer per aprovar però no que cal fer per aprendre. És important que ell mateix faci autoavaluació del seu aprenentatge per incentivar el seu desig de superació i reforçar l’autoestima. Que els alumnes sigui capaços d’autoavaluar-se i aprendre.
- Cal intentar que en l’avaluació les preguntes siguin productives (que sigui alguna cosa nova i no treballada a l’aula), contextualitzades i amb criteris coherents. Com a exemple vam comparar una pregunta tradicional d’examen envers una pregunta creativa.
- Tradicional: fes un dibuix de la flor i situa les seves pars.
- Pregunta productiva: La mare de la Marta ha dit que quan vagin al bosc no s’han de tallar les flors, però ella no sap perquè no ho ha de fer. Amb tot el que has après sobre les flors, com li explicaries a la Marta que no s’ha d’emportar a casa les flors d’un bosc?
- L’objectiu final és que els alumnes estiguin preparats per al canvi. Que sigui curiosos i que l’escola els obri camins. Els alumnes han de veure que té sentit el que aprenen i que respon a les seves preguntes. A l’escola no ens podem limitar a transmetre informació perquè la informació ja està a l’abast de tothom. Cal saber trobar-la, interpretar-la. L’escola ha de transmetre coneixements i saviesa.