Treballar per projectes és una de les metodologies d’aprenentatge més importants que estem desenvolupant a Camp Joliu. Es tracta de permetre que l’alumne treballi de manera autònoma i que sigui el protagonista del seu aprenentatge. Treballs en equip, activitats pràctiques, exercicis de recerca, exposicions orals… Tot això facilita que la classe sigui més dinàmica i els continguts s’aprenguin de manera més vivencial.
Un grup del professorat de Camp Joliu s’ha format al Col·legi Montserrat per treballar nous projectes que incloguin totes les intel·ligències múltiples. Durant aquestes sessions s’han proposat noves idees per fer a l’aula i s’han explicat els principals beneficis de treballar per projectes:
– És important ensenyar per comprendre i no per aprendre. Si no comprenem allò que ens expliquen l’aprenentatge no és efectiu. A partir de la comprensió es dedueix tota la resta.
– Cal avaluar totes les activitats. No es pot reduir l’avaluació als exàmens sinó que tot el que es fa a la classe ha de tenir importància. L’examen és un recurs més, mai és l’únic.
– Programar amb paletes. Es tracta de crear una paleta de pintor on els diferents colors es vinculen a les activitats que es faran de cada intel·ligència.
– Exposar en una Gallery Work on tots els treballs estan a la vista i la resta de l’alumnat pot posar-hi pots-its amb comentaris.
– Desenvolupar el Team Teaching: classes amb més d’un professor a l’aula per afavorir el treball entre diferents grups i nivells.
– És bàsic generar interrogants que afavoriran la intel·ligència intrapersonal i facilitaran que els alumnes siguin conscients dels seus pensaments.
– Estructurar les classes en diferents activitats: un punt d’entrada, una explicació del mestre, rutines de pensament i temps de reflexió al final. A l’aula, menys és més.
– L’alumne creix quan les activitats el fan créixer. Pensar en activitats que engresquin, que el grup es senti còmode.
– Tots els projectes agrupen moltes lliçons i han d’incloure entre 3 i 7 metes de comprensió. Hem de deixar de pensar en els continguts de forma cronològica (tema 1, 2, 3…) i fer projectes d’aprenentatge global.
Sens dubte l’experiència al Col·legi Montserrat ens permetrà seguir treballant a Camp Joliu de manera dinàmica, participativa i desenvolupar nous projectes. El curs “Intel·ligències múltiples i projectes de comprensió” ha aplegat a més d’un centenar de professionals de l’educació vinguts de tot el món que durant dos dies s’han format per ser millors en l’ofici d’educar.