Autores del text i del projecte: Mercè Torrelles i Encarna Gómez, mestres de primer de primària.
Durant el primer trimestre, un dels projectes que vam portar a terme a la classe de primer, va ser el dels sentits. Vam voler finalitzar-lo amb una gimcana sorpresa, on les alumnes van gaudir de valent.
La gimcana consistia en 5 proves diferents relacionades amb els 5 sentits. A cada prova, hi havia dos sobres tancats: un era una endevinalla que constituïa una pista, i l’altre era l’explicació de la prova.
L’activitat era grupal i cada alumna desenvolupava un rol dins el grup:
- La primera alumna era la que llençava la hipòtesis observant el material que hi havia a la prova…”de què pot anar aquesta prova?”. Es crea diàleg, debat i pensament crític, alhora que fomenta la creativitat.
- La segona alumna era la “lectora” i la seva missió era llegir en veu alta tant la endevinalla com l’explicació de la prova a la resta del grup.Es desenvolupa la competència lectora i el gust per la lectura amb significat amagat i divertit.
- La tercera alumna era “l’artista” i la seva missió era traslladar al dossier el resultat de les experiències que totes estaven tenint a cada prova (tant si era escrit o representat gràficament). Es mostra l’expressió escrita, artística i la competència de tractament d’informació.
L’experiència cooperativa afavoreix la integració dels alumnes, posant les pròpies habilitats al servei del grup perassolir els objectius marcats i donant la importància que té la interacció social en el procés d’aprenentatge de l’alumne. Tenir l’ajuda de les alumnes de 6è també va enriquir moltíssim l’experiència.
Les alumnes van poder experimentar amb elements quotidians, interactuar per elaborar de manera compartida la resolució dels petits reptes i gaudir de l’experiència de fer-ho juntes.