Autor: Victor Plasencia
Cada vegada és més habitual escoltar la paraula “escacs” relacionada amb el món educatiu i les escoles, i no és pas una casualitat. Des de ja fa uns anys que es lluita per aconseguir que la introducció d’aquest noble joc sigui més que un tema de debat, una realitat a les aules; alguns països europeus ja fa uns anys que han apostat per aquesta activitat a nivell escolar amb un èxit significatiu.
Des de la pròpia experiència només puc aportar adjectius positius i qualitats a les persones que practiquen els escacs, i per això, des d’una vessant educativa, la seva introducció primerenca és vital.
Desenes d’estudis duts a terme arrel del món, ens demostren que els estudiants que han practicat escacs durant l’etapa educativa han obtingut millors resultats acadèmics que la resta, arribant tots els estudis a una mateixa conclusió: els nens i nenes que fan escacs a l’escola tenen menys fracàs escolar i milloren el seu rendiment acadèmic.
Com a jugador amb experiència amb moltes partides a l’esquena i mestre d’alumnes de clubs d’escacs, recolzo firmament la conclusió, ja que ho experimento a diari. La persona que juga a escacs desenvolupa una sèrie d’habilitats i treball en valors. Algunes d’aquestes habilitats són: empatia vers l’altre, creativitat, concentració, atenció, memòria, capacitat organitzativa, autoconfiança, autoestima, resolució de problemes, aptituds numèriques i verbals, entre d’altres. Els escacs com a recurs pedagògic és una peça clau per potenciar tots els aspectes anomenats anteriorment.
Des de l’escola Camp Joliu ja estem treballant per tal d’introduir els escacs al col·legi i poder ajudar als nostres alumnes a potenciar les seves capacitats.
Sobre Víctor Plasencia Matínez: Professor d’anglès a Educació Primària al Camp Joliu des del curs 2015-2016. Graduat en Educació Infantil per la URV. Mestre Català d’Escacs i professor d’escoles d’escacs de diferents clubs de Catalunya.